Odporúčanie od knihovníčok – detská literatúra

Odporúčanie od knihovníčok

Knihovníčka Alča odporúča
Cerrie Burnell – Cesta za jednorožcami : Mapa stratených jednorožcov

Jednorožce skutočne existujú… alebo ich môžu vidieť iba vyvolení? Koľko druhov jednorožcov chodí po svete a aké zázračné vlastnosti má ich roh? Ako je potrebné k nim pristupovať a z akých krajín pochádzajú? Odpovede na nielen tieto otázky ponúka Cesta za jednorožcami, kde jedného dňa hlavná hrdinka Elodie zistí, že je pátračkou a vďaka svojej čarovnej schopnosti môže vidieť tieto bájne, čarovné tvory. Cesta za dobrodružstvom sa tak môže začať. Elodie je nútená ochrániť prenasledovaného tvora za každú cenu.
Príbeh o odvahe vzdorovať zlým prekážkam, magickej moci, sile slobody a túžbe po odhaľovaní tajov sveta, ktorý je doplnený nádhernými ilustráciami rozprávkových stvorení.

Knihovníčka Slávka odporúča
Marie Tibi, Rebecca Romeo – Volanie lesa

Martin pri prechádzke v lese objaví zranenú líšku. Jeho srdce a vlastné túžby mu napovedia, aby si ju zobral k sebe domov a tam sa o ňu staral. Líška vyzdravie, zotaví sa, no jej srdce je smutné. I keď cíti chlapcovu nehu, nedokáže ju úplne opätovať, pretože jej chýba les. Chýba jej voľnosť, ktorá sa scvrkla do priestoru štyroch stien. Keď však líška trochu podrastie, vyskytne sa jej možnosť na útek. Opustí Martina a dá prednosť svojej slobode, alebo sa radšej zriekne svojej voľnosti pre niekoho iného. Volanie lesa v sebe skrýva poučný príbeh o priateľstve medzi chlapcom a líškou. Odkrýva dôležitosť individuálnej slobody a vlastného priestoru pre život. Ukazuje, že večné priateľstvo nie je obmedzujúce, ale práve naopak, porozumenie nachádza aj v jednotlivých odlišnostiach a poskytovaní slobody vo vzťahu.

,„Prečo taká krutosť?“ pýta sa zviera. „Prečo mi ukazuješ slobodu a potom ma o ňu pripravíš? Skrotil si ma a uväznil… Myslela som, že si môj priateľ.“ Martin nerozumel. Nehovoril líščím jazykom. „Poďme domov! Nechcem ťa stratiť,“ rozhodol sa chlapec. Lesana naposledy otočila hlavu smerom k slobode a rezignovane sa dala odviesť“´ (úryvok z knihy).

Titul Volanie lesa je primárne určený pre deti od 5 rokov, svojím príbehom o priateľstve však dokáže osloviť mladšie i staršie čitateľské publikum. Celkovú bodku príbehu napokon poskytujú krásne ilustrácie, ktoré potešia nejedno oko.

Knihovníčka Slávka odporúča
Jorn Lier Horst – Operácia letný ostrov (Detektívna kancelária č. 2)

Chceš si vyskúšať prácu detektíva, vycibriť pozorovacie schopnosti a pomôcť dvom knižným hrdinom? V takom prípade neváhaj siahnuť po knihách zo série Detektívna kancelária č. 2 od J. L. Horsta. V piatom dieli ťa prípad zavedie na Letný ostrov, neďaleko mesta Riečany. Ostrovček je známy vďaka výskytu černíc a rododendronov. Tiril, Oliver a pes Osmo stoja pred ťažkou úlohou. Nájdené prázdne člny s odmontovanými motormi im rozvíria mozgové bunky. Nájdu napokon páchateľa?

„Tiril s Oliverom sa usadili každý na svoju stranu písacieho stola v suteréne Oliverovho domu. Tu sídlila ich detektívna kancelária a tu mali aj všetko, čo k práci potrebovali. Každý mal pri stole svoje miesto, mali tu počítač, skriňu na dokumenty, tabuľu, malú chladničku a debničku, kde boli dva ďalekohľady, dve baterky, lupy a ďalšie pomôcky, ktoré si vyžaduje práca detektíva. A teraz mali aj klienta“ (s. 43).

Detektívne prípady sa netešia obľube len u dospelých čitateľov, ale aj u detí. Knižnica ponúka niekoľko sérií rôznych autorov, ktorí svojimi záhadnými príbehmi dokážu podnietiť detektívne uvažovanie u nejedného detského recipienta. Medzi tieto série patrí jednoznačne aj Detektívna kancelária č. 2. Kniha ponúka zaujímavý prípad, atraktívne spracovanie (text, ilustrácie) príbehu, ako aj doplnkové pátranie pre deti od Osma. Okrem tohto prípadu si môžete vypožičať aj tituly: Operácia búrkové mračno, Operácia muž v čiernom, Operácia západ slnka a Operácia narcis.

Knihovníčka Slávka odporúča
Stella Tarakson – Kúzelná zvieracia kaviareň: Myšací domovník

Ellie s mamou sa presťahujú do nového domu po starom otcovi. S novotou však veľa spoločného nemá. Mama Ellie si chce na novom mieste otvoriť mačaciu kaviareň, ale najskôr musí v dome privítať nových nájomníkov. Ellie nie je z tejto situácie vôbec nadšená. Nepáči sa jej nové bývanie, no nechce sa o dom deliť ani s nikým ďalším. Jej novým susedom sa má stať aj Blake z Austrálie a jeho neposedné šteňa. Pohľad na šteňa a dom plný mačiek, ktoré majú mená po známych hudobných skladateľoch, neveští nič dobré. Nie sú to však posledné zvieratá, ktoré prebývajú v dome starého otca. Pri malom dobrodružstve narazia Blake a Ellie na zázračný telefón a myšacieho domovníka, ktorý hodlá za svoj domov bojovať. Kto napokon zostane bývať v dome?

„Pred týždňom sa mama s Ellie presťahovali do rozpadávajúceho sa starého domu. Bývali v byte na jednom z dvoch poschodí s nízkymi stropmi, malými oknami a tmavými a hrboľatými parketami. Hoci pôsobil znepokojujúco, v porovnaní s prízemím to ešte nič nebolo. To bolo totiž celé roky opustené“ (s. 9).

Ako napovedá samotný názov, kúzla a zvieratá v tomto príbehu nebudú chýbať. Preto si na svoje prídu všetky deti, ktoré rady čítajú o mačkách či psoch. Hlavnými hrdinami sú však deti, pred ktorými bude stáť výzva v podobe zachránenia kaviarne. Nepriateľské pohľady z ich prvého stretnutia sa roztopia a zmenia sa na ochotu spolupracovať. Ich priateľské puto bude upevnené aj malým-veľkým tajomstvom, o ktorom sa dospelí nedozvedia. Malí čitatelia sa ľahko stotožnia s knižnými hrdinami, ktorým nechýba kus zvedavosti. Titul sa odporúča čítať od 7. rokov a je vhodný aj pre začínajúcich čitateľov. Doplnený je ilustráciami, ktoré pomáhajú k lepšej predstavivosti deja. Príbeh končí otvorene, keďže sa jedná o sériu, ktorá pokračuje dielom: Kakadu hľadá domov.

Slávka

Prečítajte si všetky články od: Slávka Haverlíková

Zdriaďovateľom knižnice je Nitriansky samosprávny kraj Mesto Nové Zámky InfoLib Fond na podporu kultúry národnostných menšín Fond na podporu umenia Slovenská knižnica pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči Knižnično-informačný systém DAWINCI InfoGate Partnerská knižnica Národnej rady SR Sídlo je prístupné podľa štandardov Blind Friendly